Je mobiele telefoon is anno 2021 een soort verlengstuk van jezelf geworden. Appen, filmpjes maken, social media, foto’s bewerken: we zijn er de hele dag maar druk mee. Je hebt hiervoor natuurlijk een smartphone nodig, maar minstens zo belangrijk is je abonnement. Waar je het vroeger moest doen met een prepaid kaartje, kun je nu kiezen uit tal van abonnementen. Maar, hoe kies je nu degene die het beste bij jou en je telefoongebruik past? Het begint allemaal met het vergelijken: welke abonnementen zijn er, wat wordt er per pakket aangeboden én natuurlijk: wat vind jij belangrijk? We helpen je graag om een weloverwogen keuze te maken!
Met of zonder een nieuwe smartphone?
De vraag of je al een telefoon hebt, is vrijwel zeker overbodig. Maar, ben je nog wel tevreden met je huidige telefoon? Dat is wél een belangrijke vraag, omdat dit invloed heeft op het type abonnement. Als je nog een goede smartphone hebt, zou het zonde zijn om een nieuwe te nemen. Je betaalt hier immers iedere maand voor. Wanneer je wel een abonnement wil maar geen nieuwe telefoon, is sim-only een goede optie voor je. Hierbij ontvang je alleen een nieuwe sim kaart. Mocht je wél een nieuwe telefoon willen,
dan zijn er ook meer dan voldoende mogelijkheden. Je neemt dan een abonnement inclusief smartphone.
Keuzes, keuzes…
Je hebt besloten of je wel of geen nieuwe smartphone wil ontvangen. Dan komt het nu aan op vergelijken. Om dit zo gemakkelijk mogelijk te maken, kun je jezelf een paar vragen stellen. Om goed te kunnen vergelijken, is het namelijk belangrijk om je wensen en eisen in kaart te brengen. Probeer de volgende zaken eens voor jezelf in kaart te brengen:
– Welk type smartphone past het beste bij je? Hecht je bijvoorbeeld veel waarde aan een bepaald merk of besturingssysteem, of maakt dit je niet zoveel uit? Wil je de allernieuwste telefoon, of vind je een model van een paar jaar geleden prima?
– Stel je specifieke eisen aan het design, de camera of andere functionaliteiten?
– Wat voor internetbundel heb je nodig? Maak je veel gebruik van wifi (bijvoorbeeld thuis of op het werk), dan kan een lager aantal GB genoeg zijn. Ben je juist veel onderweg en maak je daarbij gebruik van 4G of 5G, dan is een laag aantal GB waarschijnlijk te weinig. Je kunt dan het beste gaan voor een grote internetbundel, of zelfs een abonnement met onbeperkt internet.
– Behoort een refurbished telefoon tot je opties?
– Wat vind je belangrijk aan de looptijd van je abonnement? Wil je deze maandelijks op kunnen zeggen, of vind je het geen probleem om je 2 jaar te verbinden aan het abonnement?
– Enzovoort, enzovoort…
Welke provider kies je?
Wanneer je de antwoorden op bovenstaande vragen hebt, kun je gaan kijken naar de provider. Iedere provider biedt diverse abonnementen aan, waarbij je sommige zelfs (gedeeltelijk) zelf kunt samenstellen. Kijk eens op websites van diverse providers en/of neem contact op om je wensen te bespreken. Dankzij het advies van de provider maak je je keuze een stuk gemakkelijker. Succes!