Issuemanagement: het omgaan met een vraagstuk en onderwerpen terwijl je ontwikkelingen en gebeurtenissen op hetzelfde moment over dit vraagstuk en deze onderwerpen structureert, analyseert en organiseert om zo de juiste beïnvloeding, verwachting en strategie te creëren.

© Pexels.com

Hoe zorg je ervoor dat je met goede analyses stappen en acties bepaalt, die vertalen naar de ultieme oplossing? In dit artikel gaan we in op issuemanagement, het belang van issuemanagement en hoe je de strategie van issuemanagement toepast.

Issues in PR: Public Relations

We spreken vooral over issuemanagement in Public Relations. Het gaat hierbij om het managen van public affairs en hoe je op tijd ontwikkelingen en gebeurtenissen signaleert en analyseert die van invloed zijn op jouw public affairs, ofwel het issue! De volgende stap is het bepalen van een strategie waarmee je invloed creëert op het issue. Dit volledige proces noemen we issuemanagement.

Het belang van issuemanagement

Door het gebruik van issuemanagement kom je niet voor verrassingen te staan. Je bent goed geïnformeerd over wat er speelt, je weet wat belangrijk is voor jouw issue en bent voorbereid op de voorspellingen omtrent het issue. Er kunnen meerdere ontwikkelingen tegelijkertijd verbonden zijn aan het issue, maar niet al deze ontwikkelingen zijn belangrijk voor jouw issue en welke boodschap jij vanuit de PR van je organisatie wil overbrengen. Issuemanagement helpt je hierbij.

De stappen in issuemanagement

Issuemanagement start met het bepalen van het issue. De vervolgstap is het signaleren van alles wat er speelt rondom het issue en om te onderzoeken wat de toekomstverwachting van het issue is. Zal het issue verder ontwikkelen en misschien uitbreiden of zal het issue snel aandacht verliezen?

Dan komt de belangrijke stap van het analyseren van alle informatie en moeten er prioriteiten worden aangebracht. Welke informatie is nuttig, welke informatie is overbodig en wat is je uiteindelijke doel met de informatie ofwel weke boodschap wil je vanuit je organisatie overbrengen?
Zijn er meer issues, welk issue krijgt dan de hoogste prioriteit?

Na een grondige analyse en het in kaart hebben van de prioriteiten wordt er gestart met de laatste stap: het bepalen van een strategie. De strategie is volledig afhankelijk van het issue en de prioriteit (en mogelijke impact) voor jouw organisatie. Het kan variëren van een plan van aanpak waarmee je het issue kunt beïnvloeden tot aan het niet actief reageren, maar slechts monitoren van het issue om te zien of het zich niet nadelig ontwikkelt.

Issuemanagement versus crisismanagement

Issuemanagement is geen crisismanagement! Het verschil is tijd, strategie en planning! Issuemanagement is erop gericht vooruit naar een issue te kijken, waar bij crisismanagement er eigenlijk altijd achter gekeken wordt.

© Pexels.com

Door het toepassen van issuemanagement kan je ontwikkelingen rond het issue zien aankomen, analyseren en een van tevoren weloverwogen strategie toepassen. Bij crisismanagement heb je deze optie simpelweg niet en moet je direct acteren op gebeurtenissen die plaatsvinden.

Met goed issuemanagement kan je crisismanagement niet altijd voorkomen, maar heb je wel een gedegen onderzoek en strategie als er onverwacht toch ontwikkelingen plaatsvinden die leiden tot crisismanagement.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *