Op basis van je drinkwaterverbruik wordt ieder jaar je drinkwaterfactuur berekend. Hierbij wordt er gebruik gemaakt van de watermeterstand. Als het saldo negatief is, krijg je geld terug. Als het saldo positief is, moet je dat bedrag juist bijbetalen. Maar wat gebeurt er eigenlijk als je de drinkwaterfactuur niet (of niet op tijd) betaalt?

Wat gebeurt er als ik mijn drinkwaterfactuur niet betaal
© Pixabay.com

Fase 1: De herinnering
Wat er precies gebeurt is afhankelijk van het drinkwaterbedrijf waar je bij bent aangesloten. Maar over het algemeen betekent het uitblijven van betaling het volgende: eerst zal er een betalingsherinnering door het drinkwaterbedrijf worden verstuurd. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren via een e-mail of via een sms-bericht. In het bericht wordt verzocht om het bedrag alsnog over te maken (of, als dit nog niet gebeurt is, de meterstand alsnog door te geven).

Let hierbij wel op voor phishing: er zijn meerdere meldingen gemaakt van oplichters die zich voordoen als drinkwaterbedrijven en die een valse factuur versturen. Zorg er daarom voor dat je het rekeningnummer controleert. Als het rekeningnummer in het bericht overeenkomt met het rekeningnummer van het waterbedrijf kun je er vanuit gaan dat het bericht te vertrouwen is. In dat geval is het verstandig om het geld zo snel mogelijk over te maken. Wanneer dit niet gebeurt kunnen drinkwaterbedrijven namelijk de kosten gaan verhogen.

Fase 2: Hogere kosten
In de betalingsherinnering zal vaak een uiterste betaaldatum worden gegeven. Als het geld na die datum nog niet binnen is, zal het drinkwaterbedrijf over het algemeen kosten aan het bedrag gaan toevoegen. Ook dit zal duidelijk in het bericht worden aangegeven. Dit betekent dat de kosten zullen gaan oplopen. In deze fase kan er ook een incassobureau worden ingeschakeld.

Als de factuur vervolgens nog steeds niet betaald wordt kan, in het ergste geval, de toegang tot het drinkwater ontzegd worden.

Fase 3: Afsluiting drinkwater
Een drinkwaterbedrijf mag niet zonder goede reden het drinkwater afsluiten. Maar als je de factuur (ook na de betalingsherinneringen) niet betaalt, mag dit wél. Als het zover komt, kun je van het drinkwaterbedrijf containers met water krijgen. Ieder persoon in je huishouden heeft recht op minimaal 3 liter drinkwater per dag, voor een periode van 4 dagen. In deze periode kun je contact met de gemeente opnemen, de gemeente kan dan met het drinkwaterbedrijf naar oplossingen gaan zoeken.

Wat gebeurt er als ik mijn drinkwaterfactuur niet betaa
© Pixabay.com

Maar het is natuurlijk beter om het niet zover te laten komen. Gelukkig bieden drinkwaterbedrijven vaak oplossingen als het even niet lukt om de factuur te betalen.

Oplossingen
Een kwijtschelding van de factuur is over het algemeen niet mogelijk (dit kan alleen bij gemeentelijke belastingen). Maar als je denk dat het je niet gaat lukken om de drinkwaterfactuur op tijd te betalen, dan kun je één van de volgende twee opties overwegen:

Uitstel van betaling
Het is vaak mogelijk om een uitstel van betaling aan te vragen wanneer het (tijdelijk) niet lukt om de factuur te betalen. Zo voorkom je hogere kosten. Neem hiervoor contact op met de klantenservice van het drinkwaterbedrijf.

Betalingsregeling
In plaats van uitstel van betaling kun je ook kijken of je een betalingsregeling kunt afsluiten. Dit betekent dat je het bedrag niet in één keer hoeft te betalen. In plaats daarvan betaal je het in verschillende termijnen. Ook hiervoor kun je contact opnemen met de klantenservice van het drinkwaterbedrijf.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *